Den 1 april brukar våren ha brett sig ut över halva landet. Solen och den första trevande värmen fungerar som en väckarklocka för att koppla ur batteriet, fylla på med nytt bränsle och kontrollera luftrenaren efter övervintrande möss.
Det är något speciellt med motorcyklister. Den där unika känslan av samhörighet, även när vi under några sekunder passerar varandra på vägen. När vi möter en främling med hoj på macken, eller rör oss glatt mellan olika typer av motorcyklar och folk på MC-träffar och andra event. Men, också ute i föreningar som håller på med olika sporter på två hjul.
Minns med glädje ett besök hos Partille Trialklubb förra året där både unga och gamla körde, men framför allt alla frivilliga krafter som var på plats denna lördag för att ge en hjälpande hand. En stämning som fullkomligt sprudlade. Samma atmosfär känns på alla kurser i regi av SMC School där ideella bidrar med tid och engagemang, och gör det möjligt att skicka med kunskap till alla deltagare varje år.
För de som just tagit sitt MC-kort ger den här öppenheten, glädjen och gemenskapen en extra bonus, förutom att man nu får köra hoj. Man blir en del av något speciellt där den gemensamma nämnaren stavas motorcykel.
Kan livet med hoj rent av lära oss något om själva livet?
När du kör hoj lär du dig av bara farten. Det kan handla om att hantera din maskin på olika underlag, hur man bromsar mer effektivt, tar en kurva bättre, hur du undviker bilar och dåliga vägar. Varje tur är en möjlighet att såväl njuta som att lära mer, och nytt.
Men, när vi kör, eller åker med, är det som om våra sinnen plötsligt öppnas på vid gavel. En sträcka som du har kört hundratals med gånger med bilen uppleves helt annorlunda på hojen. Vi observerar nya saker, och samma saker men ur en annan synvinkel. En del av förklaringen ligger i att som MC-förare måste vi vara här och nu. Fullt fokus är A och O, och att vara fokuserad vässar våra sinnen. Förutom att ha koll på vägen och omgivningen tar vi in dofter från naturen, olika ljud och alla vyer.
Köra ensam eller med andra
En del gillar att köra ensam, rensa tankar och känna maximal frihet, för att komma tillbaka med ny energi. Andra vill dela upplevelserna med andra, vilket ger ytterligare en dimension av att köra motorcykel. Allt från att planera turen, hjälpa varandra under färden, utbyta erfarenheter och kunskap och inte minst njuta över en fika eller bit mat vid ett stopp. Därtill alla goda minnen som man kan spara för livet.
En stor fördel att köra tillsammans med andra är att det kan hjälpa dig att bli en bättre förare. Det finns alltid utrymme att förbättra färdigheter, och att hålla sig öppen för att lära ger också en känsla av tillhörighet. Ömsesidig respekt, tillit och engagemang är några värderingar som ofta delas av motorcyklister.
Och, kör du med en passagerare handlar mycket om just tillit, och samarbete.
Hojen som vägvisare
Livet bör inte bara handla om att nå mål, utan om själva resan för att nå målen. Det kommer inte alltid att vara smidigt att köra hoj, eftersom det skulle vara alldeles för lätt. Ibland behöver vi möta motgångar, bli frustrerade och ha svårt att se charmen i det som händer för att utvecklas. Både som MC-förare och som människor.
När du kör hoj ser du framåt, och har blicken högt. Visst, du behöver ha koll på vad som händer runt dig men du fortsätter att blicka framåt. Kanske något att tillämpa på livet i allmänhet. Det händer saker i livet, men det förflutna är det förflutna och det tjänar inte mycket till att fastna i det som har hänt för då missar du det som ligger framför dig.
Livet med hoj kan fungera som en vägvisare för livet i allmänhet, som vikten av att fokusera på det som är viktigt, se möjligheter genom utveckling, blicka framåt och inte fastna i det förgångna, vara öppna mot varandra, hjälpsamma och kanske inte minst vara inkluderande.
Alla har vi kärleken till tvåhjulingar som den gemensamma nämnaren, och den nämnaren samlar hundratusentals olika människor. Tänk om alla kunde köra MC, vilken härlig värld vi skulle få.
Ha en riktigt skön april, kanske med en premiärtur på hojen!