STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Familjeliv & hojliv

Att kombinera en hobby med familjerutiner kan vara lite knepigt ibland. Många är de som parkerat hojen när barnen gör entré. Fullt förståeligt. Det kan vara en utmaning att både hitta tid och ork att fortsätta livet som motorcyklist. Därtill kommer den ekonomiska aspekten när familjen växer. 

Men, några håller i gång sina maskiner och tar en tur på egen hand, tankar energi och lämnar vardagen för en stund. Att kör hoj gör gott för humöret och kan fungera som ett sätt att komma undan stress. Kort och gott, ladda batterierna och omfamna friheten för ett ögonblick.

Sedan finns det de som delar sin passion för tvåhjulingar med sina barn, som får hänga med på hojen. Vårdnadshavare som inkluderar och engagerar de mindre familjemedlemmarna i sina äventyr och aktiviteter, oavsett vad. 

De flesta barn uppskattar att engagera sig i det som deras föräldrar gillar. Även om de, beroende på ålder, förmodligen inte vill ägna all fritid till sina vårdnadshavares intresse. Barn i MC-familjer kanske har en egen terränghoj som de gärna vill köra.

När barn ska följa med på en hojtur bör det alltid ske på barnets villkor, och deras säkerhet sätts självklart i främsta rummet. 

Bjud in till ett äventyr

I Sverige har vi inga åldersgränser för när man får åka på en motorcykel eller i en sidvagn. Däremot finns det länder i Europa där det är förbjudet för barn under viss ålder att färdas på en tvåhjulig motorcykel och/eller i sidvagn. 

Att köra med passagerare skiljer sig från att åka ensam. Motorcykeln svarar långsammare med en passagerare. Ju tyngre din passagerare är, desto längre tid tar det att sakta ner, stanna eller accelerera. Med små passagerare ombord handlar det mer om säkerhet och ett annorlunda tänk, som att planera lagom långa rutter och välja barnvänliga vägar. Läs: lite trafik, rolig omgivning och ett spännande mål.

Rätt förutsättningar för en säker färd skapas genom att föraren kan lita på att barnet kan sitta själv, når ner till fotpinnarna och kan hålla i sig själv. Du får ta med högst en passagerare, givet att motorcykeln har en sadel utformat för att bära en extra person. Det är inte tillåtet att ha barnet framför sig. 

För mindre barn, mellan tre och tio år, finns det barnsitsar anpassade för motorcykel och som spänns fast på passagerarplatsen. Utrustad med fotstöd och handtag. Barnet ska även här kunna hålla i sig själv under färden. Ett barn ska aldrig bindas fast vid förare, passagerare eller motorcykel med till exempel livrem, bärmes eller liknande. Risken att barnet krossas av den vuxne eller motorcykeln vid en olycka är oftast betydligt större än om barnet får falla fritt.

MC-utrustning för barn

Trafikförordningen säger att den som färdas på en motorcykel ska använda hjälm, men att barn under sju år som använder annat lämpligt huvudskydd är undantagna. Det är ditt ansvar som förare att se till att passagerare som är under femton år använder hjälm eller annat huvudskydd. 

Här anser SMC att ett barn ska ha en hjälm anpassad för barn, viktigt att tänka på hjälmens vikt då barns nackmuskler är svaga. Fråga om råd hos en lokal MC-handlare. Hjälmen bör även ha visir, som skyddar för både andning och ansikte. 

MC-handlare har glasfiberhjälmar i barnstorlek och större barn kan använda hjälmar med ansiktsskydd avsedda för motocross. Kraven på passform ska vara lika höga för barn som för vuxna, det vill säga hjälmen ska sitta fast ordentligt med hakband och sitta tätt runt huvudet. 

När det kommer till kläder är en hel overall av kraftigt tyg eller skinn ett bra alternativ, plus kraftiga vantar och ett par stövlar. Ryggskydd finns för barn från fem år, dock inga godkända men de kan ändå ge ett bra skydd vid en olycka.

Sidovagn om ni är fler

I en sidvagn får inte flera passagerare tas med än vagnen är avsedd för, men ofta ryms två barn. Speciellt bra för de riktigt små barnen, som alltid bör sitta fastspända i en ordentligt fastsatt bilbarnstol. Precis som i en bil bör stolen vara bakåtvänd för bästa skydd men även med tanke på att den som är passagerare på motorcykeln, eller i sidvagnen, har möjlighet att ha kontroll och kontakt med barnet. Sitter flera barn i sidvagnen bör de sitta i en följd där det yngsta sitter närmast föräldern som är passagerare. Om barnet sitter i en bakåtvänd barnbilstol är hjälm inte nödvändigt eftersom stolens sidoskydd och skydd bakåt är fullgott.

Är barnen för stora för barnbilstol bör de sitta i sidvagnens sits och sättas fast i ett säkerhetsbälte; midjebälte eller trepunktsbälte. Då barnet inte använder barnbilstol bör hjälm användas. Extra isolering av sidvagnen rekommenderas när barn åker med då sidvagnen förstärker motor- och vägljud som finns i ekipaget.

Till sist, på Facebook finns en grupp som heter Vi som kör MC med barn, där hittar du goda råd och köpa och sälja begagnade MC-prylar till barn. En sida för alla som tycker om att ta en tur med barnen, barnbarnen eller grannens unge. Och, där man kan dela tips på hur barnet åker säkrast.

Ut och njut på hojen!