XSR700 Legacy är baserad på MT-07, och scrambler-modelen skiljer sig endast i detaljer från XSR700 XTribute som lanserades 2018.
De välbekanta egenskaperna kvar; gallret framför vattenkylningssystemet, den bälgförsedda teleskopgaffeln, den klassiskt utformade sitsen och de profilerade fotstöden för bättre grepp. Så även den 689 kubik tvåcylindriga motorn med 73,4 hästkrafter (54 kW) vid 8750 varv per minut och 67 newtonmeter vid 6500 varv per minut. Utrustad med en 14-liters tank och med en totalvikt som landar på 190 kilo. Sitthöjden är 855 millimeter. XSR700 Legacy i färgen Speedblock Silver finns tillgänglig hos återförsäljare från februari 2023.
Yamaha erbjuder även en XSR700 för nybörjare, XSR125 är baserad på R125 och här ser vi den runda formen på strålkastaren och baklyktan, i linje med Sport Heritage-filosofin. Motorn levererar 15 hästkrafter och utnyttjar till fullo den tillåtna effektgränsen för denna klass, enligt tillverkaren. XSR125 kommer att finnas tillgänglig hos återförsäljare från april näst år, i färgerna Heritage White, Yamaha Blue och Impact Yellow.