Idag är det en månad kvar till säsongens första test, Sepang Shakedown MotoGP Official Test. Då kan det vara av intresse att bekanta sig med årets uppdateringar vilka Grand Prix-kommissionen beslutade om under ett möte i Valencia den fjärde november 2022.
Grand Prix-kommissionen består av Carmelo Ezpeleta (Dorna, ordförande), Paul Duparc (FIM), Herve Poncharal (IRTA) och Biense Bierma (MSMA), i närvaro av Jorge Viegas (FIM), Carlos Ezpeleta (Dorna), Mike Trimby (IRTA, sekreterare för mötet) och Corrado Cecchinelli (direktör för teknik).
Sportbestämmelser
Avbrutna och omstartade race
Kommissionen godkände en ändring av tilldelningen av mästerskapspoäng och ändrade formuleringen för att göra ett tredje lopp mindre troligt, särskilt i Moto2 och Moto3, men reglerna om villkoren för att starta om ett avbrutet lopp förblir oförändrade.
Sammanfattningsvis:
– Om inget av loppen har genomfört minst tre varv och det inte är möjligt att starta om, anses loppet vara ogiltigt och inga poäng kommer att delas ut.
– Om summan av genomförda varv i alla lopp (endast tävlingar som har haft mer än tre varv) är:
– Mindre än 50 procent av den ursprungliga tävlingsdistansen = halva poäng kommer att delas ut.
– Mer än 50 procent av den ursprungliga tävlingsdistansen = hela poäng kommer att delas ut.
Nytt format från 2023
Efter ytterligare samråd med teamen i Moto3 och Moto2 bekräftade kommissionen en ändring av sportformatet som infördes 2023 (med sprintrace för MotoGP under lördagen). Endast för dessa klasser kommer alla tre fria träningspassen på fredag och lördag att fortsätta att vara tidsinställda i syfte att gå vidare till QP1 och QP2.
Kval till racet
Kommissionen godkände borttagandet av rätten till Race Direction att, efter eget godtycke, avstå från kravet på att en förare ska ha uppnått en varvtid på mindre än 105 procent av den snabbaste föraren i det passet. Däremot kommer Race Direction att behålla rätten till detta undantag för MotoE World Championship där det finns färre träningspass.
Tekniska föreskrifter
MotoGP bränslekapacitet Sprintrace
Den maximala bränsletankens kapacitet för sprintracen bekräftades till 12 liter.
Teamen kan välja att använda en specialbyggd bränsletank med denna kapacitet eller en alternativ metod för att minska kapaciteten i den normala tanken. Andra bränsletankregler kommer att vara i linje med dem för fullängdstävlingar, till exempel omgivningstemperatur för bränsle, granskningsmetod etcetera
Swingarm spoon markfrigång – MotoGP
Efter en incident i samband med San Marino GP 2022, där swingarm spoon (spoilern som sitter under svingen) på en maskin gick sönder efter kontakt med en kerb beslutades att den minsta tillåtna markfrigången skulle ökas med 15 millimeter till 35 millimeter.
Not: Swingarm spoon lanserades av Ducati 2019 och är först och främst en aerodynamisk enhet. I Ducatis fall syftar den till att arbeta med framhjulskåpan för att hjälpa till att jämna ut och koncentrera luftflödet från masinken vilket hjälper till att minska motståndet i processen.
Infästningen för bromsskivan – alla klasser
Efter samråd med leverantörerna bekräftades följande reglering:
Kompositkonstruktion av infästningen för bromsskiva (inklusive kolfiberförstärkt, glasfiberförstärkt och liknande), är inte tillåtet. De enda tillåtna materialen är magnesium- och aluminiumlegeringar.
Bränsletankar – alla klasser
Materialet som är tillåtet för konstruktion av bränsletankar bekräftades: Bränsletankens huvudstruktur måste vara helt tillverkad av antingen stål eller aluminium. Användning av annat material inklusive kolfiber, aramidfiber, glasfiber är dock tillåtet som tillägg vid behov, för att lägga till ytterligare styvhet och skydd eller för andra ändamål.
Förarutrustning
Skinnställ:
Efter incidenter där förarnas läder har lossnat på banan har man kommit överens med tillverkarna om ett nytt system för fästning. Användning av läder med detta stängningssystem är hädanefter obligatoriskt.
Not. Under Catalunya Grand Prix i Barcelona 2021 lossnade Fabio Quartararos skinnställ och han avslutade racet med att köra med helt öppet bröst.
Hjälmar:
FIM fortsätter sitt uppdrag att förbättra förarnas utrustning och utveckla hjälmar. I linje med denna policy: Endast FIM-homologerade hjälmar (med en giltig FIM Homologation Label) kommer att tillåtas med följande deadlines:
– Till 31/12/2025: FRHPhe-01 & FRHPhe-02
– Från 2026-01-01: endast FRHPhe-02
En lista över FIM-homologerade hjälmar finns på www.frhp.org.
Grand Prix-kommissionens resolutioner har godkänts av Permanent Bureau.