Yamahas utbud av Urban Mobility-modeller utökas med lanseringen av två nya elektriska modeller, Booster Easy eBike och Booster S-pedelec electric.
Det var ifjol som Yamahas presenterade sin Switch ON-strategi som var början på en ny era inom design och produktion av nästa generations elfordon. Att erbjuda pendlare utsläppsfria personliga transporter. Sedan dess har den japanska tillverkaren rullat ut NEO:s elektriska skoter, Moro 07, Wabash och Crosscore eBikes.
Nytillskotten har utvecklats i Europa för att möta den snabbt ökande efterfrågan på rena, tysta och lättillgängliga stadstransporter. De två nya modellerna ser praktiskt taget identiska ut och är tekniskt mycket lika, och delar samma lätta chassidesign. Skillnaden ligger i deras prestanda. Booster Easy eBike har en maximal pedalassisterad hastighet på 25 kilometer i timmen, Booster S- pedelec som kan driva till en maximal pedalassisterad hastighet på 45 kilometer i timmen. Det vill säga mopedklass 1, EU-moped.
Leveranser för Booster Easy startade förra månaden, och för Booster S- pedelec under juni.