Som en del av Triumphs engagemang för en mer hållbar motorcykelframtid har ett dedikerat nytt testprogram för hållbara bränslen etablerats vid varumärkets globala FoU-anläggningar i Hinckley, Storbritannien.
I samarbete med Dorna har detta projekt inrättats för att leverera en övergång till E40-bränsle i Moto2TM World Championship till 2024, med fokus på en övergång till E100 till 2027.
Hållbara bränsletester har hittills omfattat alla dimensioner av utvecklingen av racermotorprestanda, där Triumph är den enda motorleverantören till Moto2TM, för att säkerställa att den nya bränslestandarden inte bara är konkurrenskraftig utan även kommer att fortsätta att leverera vridmoment och prestanda.
I pressmeddelandet skriver Triumph:
Hand i hand med utvecklingen inom elmotorcykelteknik, demonstrerad av Triumphs TE-1-prototyp, och de pågående ansträngningarna för att minska koldioxidutsläpp och andra utsläpp utöver gällande europeisk och global lagstiftning, understryker detta hållbara bränsleutvecklingsprogram ytterligare Triumphs fokus på att säkerställa att motorcyklar kan fortsätta att åtnjutas ansvarsfullt av förare och fans under många år framöver.
Steve Sargent, Chief Product Officer säger i pressmeddelandet:
-I slutändan är vårt mål alltid att ta alla lärdomar vi får från racing för att göra våra landsvägsmotorcyklar ännu bättre, vilket naturligtvis inte bara omfattar prestanda utan också deras påverkan på miljön. Jag kan berätta att alla här på Triumph är mycket glada över att vara involverade i en sådan betydande utveckling vid ett så avgörande ögonblick i motorcykelhistorien.