Sedan lanseringen 2006 har Piaggio sålt över 230 000 MP3-modeller, och utvecklingen fortsätter. För 2022 har den italienska tillverkaren uppdaterat sin trehjuliga skoterserie MP3 400 HPE, MP3 400 HPE Sport och MP3 530 HPE Exclusive med mer kraft och ett sportigare utseende. Samtliga kan köras med ett B-körkort.
Nytt är ett nytt horisontellt LED-kluster framtill, ett mindre luftintag tack vare en om-positionering av kylaren mellan framhjul och fotbräda, samt en vertikal spoiler som är designad för att öka stabiliteten. Här finns även en ny frontskärm, som är mindre än tidigare men utformad för att ge samma skydd. Kommer med en sju tums TFT-skärm, och nytt är att styrets kontroller har uppdaterats för att förbättra ergonomin.
Dessutom finns några av kontrollerna nu på instrumentbrädan, som enligt tillverkaren är utformad för att vara exakt som instrumentbrädan på en lyxbil. Den så kallade förar-triangeln har också modifierats med målet att förbättra ergonomin. Till exempel har styret flyttats bakåt och höjts med 10 millimeter, medan fotbrädan har sänkts med 20 millimeter. En större förartriangel innebär en mer avslappnad position under körningen, och sätet har också ändrats med detta i åtanke.
De tre modellerna kan anslutas till Piaggio MIA-appen, tillval på 400 HPE, vilket gör att sätet kan fjärröppnas. Förvaringen under sätet rymmer två hjälmar eller en datorväska.
Piaggio MP3:an i 530 HPE Exclusive-varianten är den första skotern i världen med ARAS, Advanced Rider Assistance System-enheter, med en körassistansplattform baserad på 4D Imaging Radar-tekniken utvecklad koncernens robotföretag. För första gången har sensorer utvecklats för att användas på en skoter och ARAS-enheterna är utrustad med funktionerna Blind Spot Information System (BLIS) och Lane Change Decision Aid System (LCDAS). Piaggio introducerade en backväxel till en MP3 500 HPE för tre år sedan och nu har man lagt till en backkamera.
Modellen har den kraftfullaste motorn i sin klass, med 44 hästkrafter vid 7250 varv per minut och 50 newtonmeter vid 5250 var per minut. Den levereras med en Magneti Marelli ECU och har tre körlägen: Eco, Comfort och Sport.
MP3 400 ger 35 hästkrafter vid 7500 varv per minut och 37,7 newtonmeter vid 5 750 varv per minut. Här finns ABS, och även en ASR traction control med två inställningar. Framhjulen är 13 tum, och både fram och bak är bromsskivorna 258 mm i diameter för effektiv bromskraft.
Rekommenderat pris är 10 799 euro för MP3 400 HPE, 11 299 euro för MP3 400 HPE Sport och 13 299 euro för Piaggio MP3 530 HPE Exclusive.