Australiens MotoCAP-myndighet för säkerhetstestning av motorcykelutrustning testar personlig utrustning, inklusive MC-jeans. Även om de flesta förare är medvetna om att läder vanligtvis är det bästa skyddet, är det inte alltid vad vi vill ha på oss, till exempel om man bara ska ut och göra några korta ärenden. Och, om sommaren.
De så kallade glid-tiderna som vissa märken refererar till är tyvärr många gånger marknadsföring och inte särskilt användbara för att avgöra hur bra de skyddar vid en krasch.
En viktig sak som MotoCAP:s tester visar är att skydd verkligen gör skillnad när det kommer till personlig utrustning. Dessutom kan ett bekvämt baslager mellan hud och skyddsutrustning hjälpa till att förhindra skador på huden vid en krasch.
I EU måste alla MC-jackor, byxor och läder som säljs uppfylla säkerhetsstandarderna EN 17092. De tillgängliga betygen för denna standard är, i ordning från minst till mest skyddande: B, A, AA och AAA.
Nivå A till AAA måste ha såväl skydd som nötningsbeständighet, medan nivå B kan ha bra nötningsbeständighet men inte har skydd. Om plagget inte har skydd klassas det alltid som B, även om tyget klarar nivå AA.
Den bästa motorcykelutrustningen är alltid den utrustning du har på dig.
Det är alltid bättre att ha någon form av MC-kläder, än vanliga plagg, även om den inte har det absolut högsta säkerhetsbetyget. Vanliga jeans är dock ingen ersättning för motorcykeljeans med en viss skyddsnivå inbyggd i dem.
Här kan du titta på testresultat av MC-jeans och andra MC-byxor: https://www.motocap.com.au/products/pants