STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Tanklock på MC inspirerade av flygplan

De flesta tanklock på motorcyklar, oavsett om de är supersportiga eller nakna, ligger jämnt och plant mot toppen av bränsletanken när de är stängda. Den här typen av tanklock kallas ”flygplanstypen”. Som namnet antyder är formen utformad efter ett flygplans tanklock. Flygplan har ofta bränsletankar inuti huvudvingarna, och mindre flygplan har bränslepåfyllningsportar direkt på ytan av sina vingar.

För att ett flygplan ska skära igenom luften är det bäst om det inte finns några onödiga utsprång, särskilt på vingarnas yta. Därför utarbetades ett tanklock som låg i nivå med vingens yta och som inte skapade luftmotstånd.

Racingmaskiner riktade därför sin uppmärksamhet mot tanklock för flygplan. På en motorcykel kan det tyckas som att luftmotståndet inte har något att göra med lockets placering, men det har faktiskt många fördelar.

För det första, eftersom den bara används på flygplan, stänger den säkert och förhindrar bränsleläckor. Dessutom är öppningen stor och kan enkelt öppnas och stängas med hjälp av en spak, vilket möjliggör snabb tankning. Och, eftersom den inte sticker ut ovanför bränsletanken kommer den inte i vägen när föraren lägger sig ner mot tanken. Förarens kropp och hjälmen kommer närmare tanken och därigenom kan man få en aerodynamisk effekt.

Därför beslutade motorcykeltillverkarna att använda tanklock som liknade flygplanslock. Den första kommersiellt tillgängliga motorcykeln var Suzukis RG250 från 1983, och efter det blev flygplanstypen av tanklock snabbt mainstream.