Enligt rideapart.com arbetar Suzuki på ett helt eget SOS-system för att upptäcka och bedöma en krasch. Utöver det beskriver patentet mekanismen för förarens skada vid kraschen via ett par kroppssensorer. Sensorerna kommer att avgöra om föraren är på fötterna eller på marken och positionen efter olyckan. Om föraren är uppe och går efter kraschen eller står upp, kommer systemet inte att flagga olyckan som allvarlig.
Förutom kroppssensorerna använder Suzuki även nyckeln på motorcykeln för att upptäcka hur långt föraren är från hojen om en krock skulle inträffa. Nyckel ska med andra ord vara placerad i en ficka. Om en förare är långt borta, kommer systemet att anta att kraschen var ganska allvarlig. SOS-systemet kommer också att berätta för räddningstjänsten hur långt föraren kastades av sin maskin.
Delar av den nya utveckling förutsätter dock att föraren bär speciella stövlar med sensorerna. Det finns idag ingen personlig utrustning med sensorer ute på marknaden.