MV Agustas två äventyrsmodeller presenterades under EICMA förra veckan, Lucky Explorer Project 9.5 och Lucky Explorer Project 5.5.
Den italienske föraren Edi Orioli segrade på en Cagiva Elefant vid Paris-Dakar-rallyt 1990 och 1994. Och, det italienska märket drog fördel av den framgången och satte dit märket Lucky Explorer för produktionsmodellen. Drygt 30 år senare efter återupplivar MV Agusta det ikoniska namnet Lucky Explorer Project med två varianter på äventyrsmaskiner, 5.5 och 9.5.
MV Agusta har på egen hand, i stället för att samarbeta med ägaren QJ Motors, utvecklat en ny motor för 9.5:an. En radtrea på 931 kubik, som ger 123 hästkrafter vid 10 000 varv per minut och 102 Newtonmeter i vridmoment vid 7000 varv per minut. Enligt tillverkaren. Modellen har, bland mycket annat, Bluetooth- och Wi-Fi-aktiverad 7-tums TFT-skärm. Standard på maskinen är traction control samt farthållare och startkontroll. Den som vill ha kurv-ABS och dämpning av bakhjulslyft kan få det med Continentals MK100 ABS-system.
För den medelstora hojen så samarbetade MV Agusta däremot med QJ Motors för att utveckla prestanda och säkerhet. Motorn är en vätskekyld parallell-twin på 554 kubik och som pumpar ut 46,9 hästkrafter vid 7500 varv per minut. Lucky Explorer 5.5 vänder sig kanske främst till nyare förare, och har en torrvikt på 219 kilo. Utrustad med en 5-tums TFT-skärm och en 20-liters tank.
Även om maskinerna har olika utrustning och kapacitet så går spåren tillbaka till den Dakar-vinnande Cagiva Elefanten med sina rallyinspirerade färger. 5.5 behåller färgkombinationen vit/röd/guld men använder digital grafik för en modern touch. Det medan 9.5 får ett nytt färgschema i silver/rött/guld.
För mer information eller för att hitta en MV Agusta-återförsäljare nära dig, besök www.mvagusta.com