Nu kommer nästa generation av MT-10. Den vätskekylda CP4- crossplanemotorn, som är nära släkt med den legendariska R1, på 998 kubik uppfyller nu EU5-bestämmelserna, med förbättrad bränsleekonomi och sänkta CO2-nivåer.
MT-10 bjuder på således på högt vridmoment, och är enligt tillverkaren den mest anmärkningsvärda kraftkälla som Yamaha någonsin satt på en nakenhoj.
Den lätta aluminiumramen utlovar smidighet och stabilitet, och maskinen har byggts med mer kraft, kontroll och adrenalin för att förstärka rykte som ”Master of Tourque”.
För att förstärka mellanregistret använder tillverkaren vevstakar i stål i stället för de titankomponenter som följde med R1. Och, en något tyngre vevaxel är monterad för att skapa mer användbart vridmoment.
Inställningarna på EFI-systemet har ändrats för ett ännu högre linjärt vridmoment mellan 4 000 och 8 000 varv per minut. Utformningen av insugs- och avgassystemet har modierats för att ge hojen en mer spännande och unik 360° Torque Emotion-karaktär.
Leveranser till europeiska Yamaha-återförsäljare kommer att ske från i februari 2022. Priserna har MC-Folket inte fått vid denna nyhets publicering.