För att uppmuntra användare att välja eldrivna fordon har offentliga myndigheter i hela Europa ökat bonusar, subventioner och andra direkta förmåner för konsumenterna under flera år.
Trots detta såg vi en rejäl inbromsning av försäljningen av elmotorcyklar på den europeiska marknaden, och flera tillkännagivanden om konkurser från tillverkare.
I Frankrike har försäljningen minskat avsevärt, samtidigt som beloppen för miljöbonusen har minskat – för privatbilar. andra kategorier, inklusive motorcyklar och skotrar. Därtill har konverteringsbonusen tagits bort helt.
Även i Nederländerna har man ändrat reglerna. Den holländska regeringen har beslutat att tillämpa en hög skatt på elektriska motorcyklar genom BPM, eller “Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen”, känd som den privata fordonsskatten.
Hittills var elbilar med nollutsläpp undantagna från BPM. Elmotorcyklar har dock blivit föremål för denna skatt, med en skattesats på 19,4 procent, minus 210 euro. En artikel i den holländska publikationen “The Pack” illustrerar effekten av denna åtgärd, och jämför populära modeller som Yamaha Tracer 900 och Energica Experia*. Från 2025 kommer priset för Tracer att ligga kvar på 16 299 euro, medan Experia kommer att se priset stiga från 30 451,80 euro till 35 010 euro, en ökning med 4 559 euro enbart beroende på BPM.
Vidare kommer även subventioner som tidigare erbjudits elmotorcykelköpare att dras in och vägskattefriheten tas bort, vilket innebär att från 2025 måste ägare av en elmotorcykel betala både BPM och vägskatt.
*I oktober 2024 ansökte elmotorcykeltillverkaren Energica officiellt om konkurs.