KTM har lanserat nästa års versioner av motocrossmaskinerna SX och SX-F, vilket är en utveckling från 2023 där vi såg en hel förändring i design. Stabilitet adderades då, men det tog bort hojens förmåga att svänga optimalt. Ett problem som lyftes fram bland annat i både AMA Supercross och Pro Motocross.
För 2024 har den österrikiska tillverkaren fokuserat på fjädringsinställningar för att ta nya årsmodellen ett steg vidare. Bland annat uppger KTM att WP XACT täcker både främre och bakre fjädring, med inställningar för stötdämpning är reviderade för att ge mer grepp. Och, att gaffeln på 48 millimeter är justerad för att ge förbättrat bottenmotstånd och dämpning, som gör att den kan hålla sig lägre och mer planterad vid initial acceleration efter en hård landning.
Här finns även ny grafik, som hämtat inspiration från 1990-talet, med lila detaljer på den traditionella orange och vita basen.
SX och SX-F sortiment täcker en mängd olika tvåtakts- respektive fyrtaktsalternativ. På tvåtaktssidan 125 SX, 250 SX och 300 SX och för fyrtakts SX-F-maskinerna finns 250 SX-F, 350 SX-F och 450 SX-F.
2024-modellerna finns hos KTM-återförsäljare från och med denna månad.