Att samarbeta ligger i tiden. De fyra stora japanska tillverkarna Yamaha, Kawasaki, Honda och Suzuki gick ihop och driver ett gemensamt projekt för att forska och utveckla vätgasmotorer. Ett annat exempel är Triumph och indiska Bajaj. De båda tillverkarna ingick ett partnerskap där företagen med sina respektive styrkor inom motorcyklar med stor och liten kapacitet att samarbeta för att designa, konstruera och tillverka en rad medelstora motorcyklar.
Nu har MV Agusta meddelat att de samarbetar med KTM AG för distributionen av de italienska maskinerna i USA, Kanada och Mexiko. Kontraktet fokuserar även på marknadsföring och kundservice av MV Agusta-serien – det från KTM AG:s nordamerikanska dotterbolag. KTM AG-gruppen kommer att skapa en dedikerad USA-baserad juridisk enhet som kommer att ansvara för all MV Agustas verksamhet i Nordamerika.
Avtalet är en del av MV Agustas strategiska plan, som förutser en betydande tillväxt under de kommande åren, delvis beroende på deras inträde på äventyrsmarknaden med modeller som 5.5 och 9.5 Lucky Explorer.
MV Agusta räknar med KTM AG:s omfattande och kommersiella resurser kommer att hjälpa till att öka tillväxten för företaget i Nordamerika.
-Jag är övertygad om att KTM:s omfattande och professionella försäljningsorganisation tillsammans med vårt varumärkes starka attraktionskraft i regionen kommer att ge stora fördelar för båda företagen. Tack vare vårt samarbete kommer vi att skapa synergier som gör det möjligt för oss att accelerera vår tillväxtstrategi i Nordamerika, säger Timur Sardarov, VD på MV Agusta i pressmeddelandet.
Hubert Trunkenpolz sitter i styrelsen på KTM AG, och är mycket nöjd med samarbetet.
-Vi är oerhört glada över att inleda ett nytt partnerskap med ett så historiskt motorcykelmärke. Att ta på sig distributionen av varumärket MV Agusta kommer att komplettera vårt omfattande premium-motorcykelsortiment. Med tillägget av det mest ikoniska italienska lyxmotorcykelmärket till vår KTM North America-verksamhet kan vi säkerställa support till alla nordamerikanska motorcykelentusiaster samt att erbjuda spännande nya affärsmöjligheter till befintliga och nya återförsäljare, säger Trunkenpolz i pressmeddelandet.