Elektriska motorcyklar dyker upp från en mängd tillverkare, både stora och små. Tillverkare som Ducati och Porsche satsar hårt på forskning om alternativa bränslen med bio-förnybara komponenter, kända som biobränslen. Därtill finns hybridmodeller bland små skotrar, främst på den asiatiska marknaden.
Kawasaki har under en tid arbetat med vätgas som alternativ till drivmedel. Nu har alltså Yamaha tagit plats vid bordet tillsammans med Team Green. De två japanska företagen kommer tillsammans att forska om den potentiella utvecklingen av en vätgasdriven förbränningsmotor för tvåhjuliga fordon. Det skriver H2 View som är en ledande global publikation om väte.
Kawasaki har länge sett väte som ett alternativt bränsle för sina fordon, och Yamaha har uttryckt avsikten att bli gröna, med målet att uppnå 100 procent koldioxidneutralitet till 2050.
Även Suzuki och Honda har planer för att utforska alternativa bränslen och koldioxidneutrala lösningar vid sidan av utvecklingen av elfordon.