Nya patent från Honda avslöjar att det rör sig framåt med planer på att introducera både självbalanserande teknik och autonom körning till framtida modeller.
Visordown.com skriver att Honda ser ut att närma sig lanseringen av sin första motorcykel med förmågan att hålla sig upprätt på egen hand och köra själv i låga hastigheter.
Sedan fem år tillbaka har den japanska tillverkaren laborerat med idén av en hoj som håller sig upprätt, för egen maskin. Riding Assist E Concept på en mer futuristisk version av NC 750 X. Och, förra året debuterade den uppdaterade Riding Assist 2.0 på NM4 Vultus. En utveckling av den begynnande tekniken.
Självbalansering är inte den enda innovationen som testas, båda modellerna har ett system som möjliggör autonom körning där poängen med Hondas teknik kopplad till autonom körning enbart är i säkerhetens och balansens intresse. Den autonoma körningen en biprodukt av självbalansering i låga hastigheter för att tillåta motorcykeln att hålla ett rakt spår när föraren drar i väg.
Genom att använda en kombination av radar, kameror och LIDAR fungerar den på liknande sätt som en radarassisterande farthållare som upptäcker när föremål inkräktar på förarens utrymme. Men i en förlängning fungerar tekniken även att förutsäga när föraren stöter på ”egna” problem och kickar in för att rätta till problemet.