Honda CB600F Hornet introducerades 1998 i naken form och fick sällskap av ett CB600F-S 2000, och två år senare kom Hornet 900. Den sista Hornet var 2007-generationen som fick en total översyn, bland annat ett helt nytt chassi, en CBR600RR-motor, skarpare sportig styling, viktminskning samt ny insprutning. Den generation förblev i stort oförändrad fram till 2013 då den ersattes av CB650F.
Hornet, betyder bålgeting, är ett namn som kan väcka minnen för roadster-entusiaster, och säkert några som blev glada när Honda under fjolårets Milano-mässa avslöjade att en sport-roadster med namnet Hornet återvänder till sortimentet. Vid Intermot i Köln i oktober avtäcktes så CB750 Hornet.
Hojens teknik har inte längre så mycket att göra med ursprunget eftersom den pånyttfödda streetfightern levererar ett vikt-/effektförhållande med 67,5 kW, 75 newtonmeter och 190 kilo. Motorn är en 755 kubik ny 8-ventils parallelltwin som levererar 91,8 hästkrafter. Ramen är en helt ny konstruktion med fokus på låg vikt och smidiga köregenskaper. Elektronisk gasreglering, tre körlägen, antispinn med tre nivåer och inbyggd Wheelie Control, plus tre nivåer av motorbroms och motoreffekt. Fjädringskomponenterna från Showa med en 41 mm inverterad SFF-BPTM-gaffel fram och enkeldämpare med Pro-Link bak. Frambromsen har dubbla radialmonterade fyrkolvsok. Här finns även en 5-tums färgskärm med Hondas röststyrning för smarttelefon, LED-lampor runtom, självavstängande blinkers och nödbromsvarning. CB750 Hornet finns i fyra färger och kommer med ett pris från 89 900 kronor.