Radarsystem används redan av BMW, Ducati och KTM, och Honda har redan patenterat motsvarande system för Gold Wing och Africa Twin.
Nu avslöjar nya patentritningar från Honda en ny kamera framtill på en CRF 1100 Africa Twin, som kan användas för trafikövervakning att tillhandahålla data för aktiv förarassistans. Därtill har tillverkaren patenterat ett eget fäste för kameran, som på Africa Twin skulle placeras under LED-strålkastarna, det enligt tyska tidningen Motorrad. Med fästet i det läget är kameran skyddad från stenar som kan komma från fordon framför, samt från andra ljuskällor som kan hindra kamerans funktion om den exponeras för dem. Patenten visar att kameran inte är fixerad på plats i fästet utan i stället är upphängd och därmed skyddad från vibrationer.
Tekniköverföring från bil
MC-tillverkare behöver överväga vilken typ av detekteringssystem som ska användas och Honda väljer kameran – som även används av biltillverkaren Tesla. Fördelen här är ljusuppfattning, men nackdelen är djupuppfattning. Alternativen är radar och lidar, men radarn har ingen ljusuppfattning så den kan till exempel inte detektera aktivering av bromsljus. Och, LiDAR (Light detection and ranging) kräver rörliga delar. LiDAR är ett optiskt mätinstrument som mäter egenskaper hos reflekterat ljus för att finna avståndet till och/eller andra egenskaper hos ett avlägset föremål. Exempel på vardagliga applikationer är optiska avståndsmätare i byggindustri och trafikhastighetsövervakning.
I patentet är kameran modellspecifikt anpassad till Africa Twin, men den skulle kunna anpassas för andra Honda-modeller.