Krockkuddar blir allt vanligare när det kommer till den personliga MC-utrustning. Förra månaden meddelade de två svenska företagen Autoliv och POC att de går samman för att skapa en krockkuddehjälm, riktad till cyklister.
POC grundades av Stefan Ytterborn, samma man som startade Cake, tillverkare av elmotorcyklar. POC tillverkar sportutrustning; cykelkläder, goggles för skidåkning och hjälmar samt andra skydd för cykel och skidåkning. Och, Autoliv är ett svenskt multinationellt trafiksäkerhetsföretag.
Autoliv menar att designen, vikten och komforten hos en hjälm inte äventyras av integreringen av en krockkudde, och att risken för att bäraren ska drabbas av måttliga till dödliga huvudskador minskar från 80 till 30 procent.
En betydande minskning, och det väcker frågan om hur användbar den här typen av teknik skulle vara på motorcykelhjälmar, där hastigheterna är högre och där krockkuddar redan har visat sig vara framgångsrika för att förhindra skador när de används för att skydda andra delar av kroppen. Därtill är en del av orsaken till hjärnskakning den plötsliga accelerationen eller inbromsningen av huvudet, vilket får hjärnan att röra sig. Krockkuddens bromsande effekt på huvudets acceleration kan minska hjärnans rörelse vid högenergipåverkan och därför minska svårighetsgraden av hjärnskakning.