För tre år sedan inledes partnerskapet mellan Harley-Davidson och Qianjiang, Benellis moderbolag. Syftet med partnerskapet var att designa och utveckla en mindre Harley-Davidson maskiner. Nu har Qianjiang typgodkänt två modeller, internt kallade HD350 och HD500. Det skriver brittiska BikeSocial på sin hemsida.
Men, utifrån dekalerna på hojarna som fotograferats för typgodkännande av inlämnade handlingar ser det ut som att produktionstitlarna kommer att vara X350 och X500. Den mindre maskinen liknar den skissen som först visades 2019 av Harley-Davidson, då projektet kallades 338R och förväntades använda en 338 kubik tvilling baserad på 300 kubik som används i Benelli 302S. Sedan dess har Qianjiang introducerat en större 353 kubik, och det är den motorn som dyker upp i den färdiga Harley-Davidson.
Den större 500 kubikare delar chassi och flera delar med Benelli Leoncino 500.
Det huvudsakliga syftet med modellerna är att ge tillgång till varumärket Harley-Davidson på asiatiska marknader där Harley-Davidsons fullstora hojar inte är lika gångbara kopplat till beskattning, licenser och försäkring. Därtill kommer en kinesisk tillverkning även att hjälpa till att hålla nere priserna på den inhemska marknaden; undvika importtullar och fraktkostnader.