STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

H2K, en vätgasdriven racehoj till 2022

Koncepthojen H2 Kompact på väg till racebanan våren 2022. Bild H2 Motronics.

Mobilitetens värld förändras med elektrifiering, och vätgasdrivna bränsleceller. I juli 2021 presenterade det franska innovationsföretaget Mob-ion sin prototyp TGT. En elektrisk vätehybridskoter, med en räckvidd på 40 mil. 

Nu har franska H2 Motronics och Tecmas Racing Team gått ihop för att utveckla en racemotorcykel under namnet H2 Kompact, H2K. Projektet drog igång redan 2019 när Emmanuel Esnault blev VD för H2 Motronics moderbolag Texys Group. Esnault har jobbat på Renault Sports Technologies, McLaren Applied Technologies och McLarens F1-team. Till projektet har nu även racingteamet Tecmas anslutit sig. 

Som första steg kommer juniorer som tävlar i roadracing att köra hojen.

Aktörerna har tillsammans utvecklat plattformen med ett racerchassi, en bränslecell, en kompressor, en luftfuktare och styrenheter. Den lätta konstruktionen gör att H2K väger mycket mindre än en MotoE på 200 kilo, och prestera som en Moto3. Teamet uppskattar en räckvidd på 44 kilometer, eller 11 varv runt spanska Riccardo Tormo Circuit.

Målet är att lansera H2K under våren 2022. Om den vätgasdrivna racehojen visar sig vara framgångsrik så planerar Texys Group att utnyttja kraftverket för två- och fyrhjuliga stadsfordon. Därtill lätta fritidsfordon, och till och med marina applikationer.