STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Fyra MotoGP-förare på skadelistan

Marc Marquez körde in i Miguel Oliveira under varv tre av premiären av MotoGP. Bild: MotoGP.

Inför helgen andra deltävling i MotoGP som avgörs i Argentina är nästan 20 procent av förarna skadade och kommer inte att delta. Miguel Oliveira, CryptoData RNF Aprilia, skadade sig efter att Marc Marquez körde in i honom under tredje varvet i söndags. Efter ytterligare en läkarundersökning på måndagsmorgonen konstaterade läkaren att blåmärkena på höger ben var så allvarliga att portugisen kommer att återhämta sig för att vara redo för USA:s Grand Prix om tre veckor. 

Repsol Honda-föraren Marquez genomgick en operation på söndagskvällen i Spanien och fick två skruvar insatta i sin högra hand. 

Tech 3 Gas Gas-föraren Pol Espargaro, före detta lagkamrat med Marquez, och Ducatis Enea Bastianini stod redan på skadelistan innan söndagen lopp. Espargaro fick en käkfraktur, fraktur på ryggkotorna och en lungkontusion under fredagsträningen. Och, Bastianini bröt nyckelbenen efter en krasch under lördagens sprint-lopp.

Positivt är att Jorge Martin, Pramac Ducati, kommer till start. Spanjoren lyckades stanna kvar på sin maskin när Marquez först fick kontakt med honom innan kraschen med Oliviera. Dock blev Martin påkörd med tillräckligt mycket kraft för att bryta en tå i kollisionen.

Marquez straffades med två extra långa varv för att ha orsakat kraschen som tog ut Miguel Oliveira och även skadade Jorge Martin. Men, den ursprungliga formuleringen antydde att hans straff bara skulle avtjänas vid Argentina MotoGP. Något som väckte en hel del känslor bland förare och fans mot bakgrunden att Marquez inte kommer till start i Argentina.

I tisdags klargjorde MotoGP:s styrande organ att Marquez måste avtjäna straffet vid sin comeback, vilken kan bli till i den tredje omgången – Grand Prix of the Americas den 14 april. Om han har återhämtat sig efter operationen.

Men, nu har Repsol Honda Team överklagat det beslutet, och har för avsikt att använda alla de medel som råder i gällande lagstiftning inom FIM för att försvara sina legitima rättigheter och intressen, som de anser har kränkts.

Repsol Honda anser att ändringen av sanktionen, som består av en ändring av kriterierna för att tillämpa sanktionen, och att denna ändring utfärdades av FIM två dagar efter att den ursprungliga sanktionen var definitiv, inte är i linje med den nuvarande FIM-regler för MotoGP World Championship.