Idag vid lunch i Jerez, där helgens MotoGP avgörs, höll FIM och Dorna en presskonferens och presenterade planerna för ett nytt världsmästerskap i roadracing som kommer att vara reserverat för kvinnor.
Mångfald en roll i det nya dammästerskapet, roadracing är en av de sista bastionerna där det inte finns något separat mästerskap för kvinnliga deltagare – till skillnad från fotboll, tennis, cykling, skidåkning, skidskytte, boxning, längdskidåkning, backhoppning, friidrott, handboll och så vidare. Idag kör rutinerade Ana Carrasco i Moto3 World Championship och Maria Herrera deltar i MotoE World Championship. Ifjol tävlade Maria i Aragón och blev den första GP-tävlande som hade ett helt kvinnligt team i depån.
Sex till åtta lopp är planerade för premiärsäsong 2024, och tävlingarna kommer att arrangeras i Europa och hålls som en del av World Superbike Championship.
Startfältet kommer att ha runt 18 till 20 deltagare.
Det nya Women’s Championship kommer att hållas som en varumärkescup. Alla tillverkare som var representerade inom GP-sporten och i Superbike bjöds in att lämna förslag på motorcyklar till mästerskapet; Honda, Yamaha, Kawasaki, BMW, Ducati, KTM, Aprilia, Fantic, Triumph, GASGAS, Husqvarna och så vidare.
Men, Pierer Mobility AG med varumärkena KTM, GASGAS och Husky har redan meddelat att man inte ämnar delta.
Slagvolym och antalet cylindrar är ännu inte klart, men den nya racingserien bör skilja sig från Supersport World Championship, så det lutar åt hojar med två cylindrar på 400 eller 500 kubik. Aprilia har rätt motorcyklar som erbjuds för detta ändamål.