Inom ramen för firandet av FIM:s 120-årsjubileum bjöd styrelsen in de sex nationella förbund som grundade FIM till en middag på restaurangen Pavillon Ledoyen i Paris (Frankrike) där FIM skapades.
FIM grundades av Österrike (AMF), Belgien (FMB), Danmark (DMU), Frankrike (FFM), Tyskland (DMSB) och Storbritannien (ACU) den 22 december 1904 under namnet Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes (FICM).
Motocycle-Club de France anordnade ett lopp som kallas International Cup i Dourdan, sydväst om Paris, den 25 september 1904 med deltagande från Österrike, Danmark, Frankrike, Tyskland och Storbritannien. Loppet vanns av Frankrike, men det uppstod dispyter om tävlingsförhållandena. Som ett resultat gick idrottsmyndigheterna i de fem representerade länderna samman och lade fram idén om att skapa FICM. Antalet nationella föreningar som är anslutna till FICM ökade från tio 1912 till 30 på tröskeln till andra världskriget.
Allt fler förbund under årens lopp
1913 ägde det första internationella evenemanget som hölls under FICM:s beskydd rum: International Six Days Reliability Trial. 1936 ägde den första Speedway World Finalen rum, det första officiella världsmästerskapet
1949 blev FICM Fédération Internationale Motocycliste (FIM). Samma år startade den mest prestigefyllda motorcykeltävlingen: Road Racing World Championship Grand Prix.
Individuella motocrossmästerskap skapades under 50-talet, först 500cc sedan 250cc, båda blev så småningom världsmästerskap 1957 respektive 1962. På 60-talet var det turen till Trial att dyka upp, först som en trofé, sedan EM och slutligen VM 1975. Enduro började som ett individuellt europeiskt tvådagarsmästerskap 1968, och blev ett världsmästerskap 1990. Den individuella Ice Racing World Championship skapades 1966 och Long Track World Championship 1971.
Sverige har en lång historia inom FIM
Sverige gick med i FICM redan 1932. Det svenska motorcykelförbundet, Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet (Svemo), blev då medlem i FIM och representerar Sverige i den internationella motorcykelsporten.
SMC och Svemo har samarbetat inom olika områden, men när det gäller formellt samarbete inom FIM, har de haft olika roller.
Svemo har sedan länge ansvarat för Sveriges medlemskap i FIM och hanterar tävlingsverksamhet och sportgrenar. SMC har mer fokus på trafikpolitik, säkerhet och utbildning för motorcyklister. SMC blev en medlem i FIM:s europeiska division (FIM Europe) under 1990-talet för att bättre representera svenska motorcyklisters intressen på internationell nivå, särskilt gällande icke-tävlingsrelaterade frågor, som trafik och säkerhet.
Formellt samarbete mellan SMC och Svemo inom ramen för FIM sker när det gäller frågor som rör både sport och trafikpolitik, men de två organisationerna arbetar främst parallellt med sina respektive ansvarsområden.
SMC:s Jesper Christensen började arbeta inom FIM 2007 och arbetet med trafik- och säkerhetsfrågor, där han bidrog till att lyfta fram vägrelaterade frågor och säkerheten för motorcyklister på europeisk och global nivå. Genom åren har han varit en betydande röst för motorcyklisters rättigheter och säkerhet, vilket ledde till att han senare valdes in som ledamot i FIM. Sedan 2016 är han ledare för FIM:s Commission on Mobility som ansvarar för frågor som rör motorcyklisters säkerhet på vägarna, hållbar mobilitet och trafikpolitik inom FIM.
SMC:s nya generalsekreterare Roger Berzell är sedan ett par åt tillbaka ledamot i FIM Touring Commission som ansvarar för att främja och utveckla motorcykelturism, vilket inkluderar att förbättra förutsättningarna för motorcyklister som reser, både nationellt och internationellt.
1998 döptes FICM om till Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM).