FRHP infördes 2016 för att utveckla och föreslå den bästa skyddsnivån för hjälmar för förare som kör FIM-tävlingar. Fas 01-standarden i programmet (FRHPhe-01) var endast avsedd för Circuit Racing, och den första homologerade hjälmen introducerades i juni 2019, i MotoGP, och sedan i januari 2020 för alla andra klasser i racing.
Efter fyra säsonger av erfarenhet är FIM stolta över fördelarna med FRHPhe-01, som dramatiskt ökade säkerhetsnivån. Inklusive en bedömning av skyddet mot linjära stötar med låg, medelhög och hög hastighet, snedslag och penetration, kunde detta program hämta erfarenhet av trettioåtta FIM-homologerade hjälmar från tjugotvå tillverkare.
Efter ett nära samarbete mellan alla intressenter och FIM-godkända laboratorium (Impact Laboratory vid University of Zaragoza), har nu fas 02 av FIM Racing Homologation Program för hjälmar (FRHPhe-02) lanserats. Den här nya fasen är även fokuserad på terränghjälmar, vilket markerar en enorm vändpunkt för säkerheten inom motocross, enduro, speedway och längdåkning, med den första FIM-standarden för FIM off-road-mästerskap.
Från början var syftet med FRHPhe-02 att förbättra förarens huvudskydd i alla andra discipliner. Denna fas 02 har etablerats, i samarbete med hjälmtillverkarna, för att definiera en ny standard som går utöver befintliga på marknaden, till exempel UN ECE 22.06, Snell M2020, JIS T8133 och över FRHPhe -01.
I förhållande till de standarder som tidigare nämnts har FRHPhe-02 genomgått en förbättrad och mer fullständig utvärdering av prestandan, förutom att de tidigare certifierats som överensstämmer med en internationell standard. Detta inkluderar nya tröskelkrav och nya stötar och tester, såsom nya slagtester mot sneda städ, slagtester mot halvsfäriska städ – för att mäta rotationsansökningar som genereras vid stötar – samt ett kindkuddetest med snabb borttagning. För FRHPhe-02 finns det också ett nytt ”Skull Fracture Criterion” (SFC).
FIM avser fortsätta att öka säkerhetsnivån för förare med den nya FIM-hjälmstandarden (FRHPhe-02), som kommer att rekommenderas starkt från och med 2025 och blir obligatorisk från och med 2026 för FIM-förare, förutom för Trial, Pedelecs, SSV och Land Speed World Records. Som ett resultat förväntar sig FIM och uppmanar starkt alla förare från nationella förbund att använda FIM-homologerade hjälmar för att gå framåt i samma riktning.