Ducati presenterar sin lättaste tvillingmotor hittills, med en vikt på endast 54,4 kilo. Den nya V2-motorn kombinerar hög prestanda med avancerad teknik som IVT (Intake Variable Timing) variabel ventilstyrning och DLC-beläggning samt ihåliga insugningsventiler för minskad vikt. Motorn lanseras i två varianter på 120 respektive 115 hästkrafter, kubikvolym på 890 och godkänd för Euro5+, med målet att kombinera kraft och miljöprestanda.
Nya V2:an bygger på Ducatis ikoniska tvillingtradition, en linje som startade med Pantah och vidareutvecklades i modeller som Superquadro och Testastretta. Motorarkitekturen i 90-graders V2-format ger en smidig och vridstark effektfördelning, och rotationsvinkeln mellan cylindrarna bidrar till optimal viktfördelning för bättre balans och körkänsla.
Motorn är dessutom utformad för att passa flera olika motorcykelmodeller tack vare sin kompakta storlek och mångsidiga egenskaper. Med en vridmomentkurva som levererar kraft jämnt redan från låga varvtal kan Ducati garantera en stark körupplevelse både på väg och bana.