Ducati presenterar de tekniska detaljerna för “V21L”-prototypen, den första elektriska motorcykeln från den Bologna-baserade tillverkaren.
Ducati MotoE kommer från det nära samarbetet mellan Ducatis FoU-avdelning och Ducati Corse: den integrerar tekniska lösningar som aldrig tidigare antagits för batteripaket, motor och växelriktare.
Utvecklingen av projektet är redan i ett framskridet skede och fortskrider i snabb takt mot 2023, året då Ducati tar rollen som enda leverantör av FIM MotoE™ World Cup med 18 elmaskiner på banan varje tävlingshelg.
MotoE-projektet har strategisk relevans för Ducati eftersom det gör det möjligt att utveckla expertis för framtiden samtidigt som man bibehåller det tillvägagångssätt som alltid har drivit Ducatis DNA: att experimentera med tekniska lösningar i racingvärlden och arbeta för att säkerställa att allt som utvecklas inom detta område sedan kan överföras till motorcyklar avsedda för entusiastiska Ducati-fans över hela världen.
Ducati MotoE har en totalvikt på 225 kilo vilket är 12 kilo lättare än minimikraven från Dorna och FIM för en motorcykel som kan klara tävlingsdistansen. Och, maximal effekt och vridmoment ligger på 110 kW (150 hästkrafter) respektive 140 newtonmeter vilket gör att hojen når en hastighet av 275 kilometer i timmen på en bana som Mugello i Italien.