STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Att köra motorcykel bör främjas enligt FEMA

Bild: Yamaha.

Politikerna vill att vi ska gå, cykla eller åka kollektivt. Motorcyklister har dock olika idéer när det gäller pendling, resor till jobbet. Bättre idéer, anser FEMA:s Wim Taal.

FEMA:s undersökning om motorcyklisters pendlingsvanor visar att de använder flera olika fordon och olika sätt att resa. På så sätt anpassar de sig till sina behov och möjligheter varje dag. Genom att investera i olika typer av fordon – inte bara motorcyklar – visar de en stor ansvarskänsla och praktisk insikt. Något som enligt FEMA ska stimuleras och belönas. Fördelarna med MC är många.

Här kan du läsa artikeln: https://www.femamotorcycling.eu/promote-motorcycling/

Från 3 till 18 februari 2023 genomförde FEMA en onlineundersökning om de mobilitetsval som motorcyklister gör för att pendla (resor till jobbet).

1 941 personer från 28 länder svarade på undersökningen.

89,18 % av de tillfrågade är män, 10,61 % är kvinnor, 0,21 % andra.

Medelåldern på de tillfrågade är 50,2 år.

Respondenter som i genomsnitt pendlar reser 27,93 kilometer från hemmet till jobbet.

52 respondenter pendlar inte för att de jobbar hemifrån, 17 är pensionärer.

Av de svarande som pendlar går 35,26 %, cyklar eller använder kollektivtrafik.

Av de svarande som pendlar använder 93,38 % en motordriven tvåhjuling.

Av de svarande som pendlar på en motordriven tvåhjuling gör 73,4 % det på en bensinmotorcykel > 125 cc.

Av de svarande som pendlar använder 70,99 % ett fyrhjuligt fordon (bil/skåpbil/lastbil).

Av de tillfrågade äger 12,67 % ett (delvis) elfordon.

Av de svarande som pendlar gör 11,11 % det med ett (delvis) elfordon.

Här kan du läsa hela rapporten: https://www.femamotorcycling.eu/wp-content/uploads/documents_library/COM_results_commuting_survey_fema2023.pdf

För pendlare är kostnaderna året runt nästan tre gånger lägre än att köra en bil, med i genomsnitt 6 000 kronor för MC-föraren och 16 000 kronor för bilisten.

Motorcyklar är också bättre för miljön och släpper ut cirka 99g CO2/km i motsats till de 210g CO2/km som släpps ut av bilar. De som kör modeller under 250 cc, som står för 62 procent av Europas alla tvåhjulingar, har en ännu lägre utsläppshastighet på 62 g CO2/km.

Källa: Motorcyklarnas ekonomiska betydelse för Europa, Oxford Economics.