Den italienska tillverkaren Aprilia utvecklar en ny 250 kubikare med parallell-tvilling vilken förväntas hamna under varumärkets RS-serie. Det skriver iMotorbike, som belyser att RS250 kommer i en mycket modernare skepnad, med en central kamdrift placerad mellan de två cylindrarna. En liten men het racingmaskin, designad för banan.
Modellen utvecklas i Zongshen-Piaggio i Kina. Aprilia är som bekant en del av Piaggio Groupe, och RS125 och GPR250R som säljs på den kinesiska marknaden utvecklades och tillverkades av Zongshen.
Bilden kommer via en designregistrering för det fysiska utseendet på den nya motorn, registrerad av Piaggios joint venture med Zongshen i Kina. På vissa asiatiska marknader finns idag en encylindrig 250 kubik-version av RS125, kallad GPR250R. Föregångaren till Aprilia RS250 SP som erbjöds i Europa 2020 som en väg in till racingbanorna för unga förare.
Det är inte klart om och när i tid som Aprilia släpper RS250 på den globala marknaden.