STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Akrapovič 20 år med MotoGP 

Ifjol hade vinnarna i klasserna MotoGP, Moto2 och Moto3 alla Akrapovičs-system på maskinerna. Bild: Akrapovič.

Akrapovič firar i år att det är 20 år sedan man gick in i den högsta nivån av racing på två hjul, och dess första inhopp i MotoGP.

Dessförinnan hade det slovenska företaget haft ett engagemang i de tyska Pro Superbike- och WorldSBK-mästerskapen, och det var ett naturligt steg in i MotoGP när FIM-reglerna tillät fyrtaktsmotorer in i den främsta klassen av roadracing. Första teamet som fick en leverans var Aprilia fabriksteam och senare även Kawasaki innan de började samarbeta med Suzuki, Yamaha, KTM, Ducati och andra under de efterföljande åren. Idag samarbetar Akrapovič med 75 procent av teamen; Ducati Lenovo Team, Monster Energy Yamaha MotoGP, Red Bull KTM Factory Racing och Team Suzuki Ecstar.

Akrapovičs engagemang i MotoGP är mycket mer än sponsring och produktplacering – det är ett rent utvecklingspartnerskap med varje team. Ett samarbete som ser att varje avgasrör utvecklas och förbereds med ett antal större uppdateringar under säsongen. Varje avgassystem är designat i samarbete med fabriksracingteam av erfarna ingenjörer under ledning av Slavko Alojz Trstenjak, chef för Racing R&D på Akrapovič. Dessa partnerskap har gett framgångar, inklusive världsmästerskap för Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing / Movistar Yamaha MotoGP) 2012 och 2015, Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) 2020 och Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) 2021. 

2012 och 2021 hade vinnarna i klasserna MotoGP, Moto2 och Moto3 alla Akrapovičs-system på maskinerna.