Båda modellerna från den brittiska tillverkaren Triumph har samma vätskekylda 1200 kubik parallelltvilling med SOHC och en 270-graders vevaxel. Enligt Triumph kommer toppeffekt och vridmoment nu något tidigare i varvtalsområdet än tidigare modeller, 89 hästkrafter vid 7000 varv per minut och ett toppvridmoment på 110 newtonmeter vid 4250 varv per minut.
Utöver utvecklingen av Scrambler XE har den brittiska tillverkaren tagit farväl av XC för att ersätta den med en ny Scrambler 1200 kubik.
Scrambler 1200 X har ärvt samma utvecklingar som XE 2024 när det gäller motor och transmission och har omarbetat sin ergonomi avsevärt. Den tvåsitsiga sadeln är nu placerad på 820 millimeter, eller 20 millimeter mindre än den gamla XC och 50 millimeter mindre än XE som den tar ramen från. Detsamma gäller det 65 millimeter smalare styret än XE.
Triumph Scrambler 1200 X är tillgänglig från januari i tre enfärgade färger och kommer att kosta från cirka 174 000 kronor.
För mer information om båda modelelrna: www.triumphmotorcycles.se