STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Kawasakis hybrid Ninja HEV

Ninja HEV prototyp. Bild: Kawasaki.

Kawasaki är den första av Japans fyra stora tillverkare (Honda, Yamaha och Suzuki) att visa upp nästan produktionsklara maskiner som drivs av alternativa bränslekällor. 

Ninja HEV:s produktionsmodell kommer enligt CycleWorld att avslöjas 2024 

Enligt ett tidigare pressmeddelande från Team Green inkluderar modellnamnen HEV Ninja och Ninja HEV, där det sistnämnda namnet är den föredragna titeln enligt tillverkaren. Hybriddrivlinan består av ett batteri som är kombinerad med en tvåcylindrig motor, där man installerar en tryckknappsmanövrerad, halvautomatisk växellåda för sömlös mellangång.

Flera körlägen, varav ett alternativ som endast är elektriskt för att köra i lägre hastigheter, ett alternativ för enbart bränsle – längre turer – och ett hybridläge för maxeffekt som kallas ”eBoost”, enligt CycleWorld. Batterierna kommer långsamt att fyllas på medan hojen är i fullt gasläge.

Ultimate Motorcycling skriver att komponenterna inkluderar en traditionell gaffel, konventionellt monterade Nissin bromsok och Dunlop Sportmax Roadsport 2-däck. 

Det finns en stor potential för flera hybridmodeller med denna drivlina, med tanke på att detta system är så bekvämt att det kan användas på praktiskt taget alla motorcyklar med en konventionell förbränningsmotor. 

Ninja HEV kommer mest troligt att presenteras vid EICMA 2024. Till årets MC-mässa i Milano för vi se fram emot elmotorcyklarna Ninja e-1 och Z e-1.