Drygt ett år efter första bantestet med “V21L”-prototyperna på Misano rullade produktionen av elmotorcyklarna till årets MotoE World Championship i gång. De 18 tävlingsmaskinerna, plus fem reservhojar, ska stå färdiga i mitten av februari. Även kurserna för de teamtekniker som ska sköta om maskinerna har påbörjats.
Produktionsstarten av “V21L”-prototyperna representerar början på ett nytt och viktigt kapitel i Ducatis historia.
Claudio Domenicali, VD Ducati, förklarar i ett pressmeddelande.
-Starten av produktionen av Ducati MotoE är ett historiskt ögonblick för vårt företag, som med detta projekt grundligt studerar framtidens teknologier för motorcykelvärlden. Det är ett viktigt experimentområde, där vi investerar för att bygga know-how, så att vi kommer att vara redo när batteritekniken ska möjliggöra skapandet av en spännande elektrisk landsvägsmotorcykel med den vikt, prestanda och räckvidd som entusiaster förväntar sig av en Ducati. MotoE-projektet representerar ett avgörande steg för Ducati att bidra till att minska CO2-utsläppen på produktsidan, tillsammans med forskning om syntetiska bränslen (eFuel) som kan minska de totala CO2-utsläppen från förbränningsmotorer till noll. Miljömässig hållbarhet är något som alla individer och alla företag måste prioritera om planetens känsliga balans ska kunna bevaras. Ducati engagerar sig för detta även på industriell nivå, och byggandet av det nya Finitura e Delibera Estetica-området klassificerat som Nearly Zero Energy Building är bara det senaste exemplet.
Inför årets debut av MotoE World Championship den 13 maj i Frankrike väntar två försäsongstester, i Jerez och Barcelona.