När det kommer till elbilar är det möjligt att ta ombord en stor mängd litiumjonceller, till exempel genom att integrera batteripaketen i golvet. För tvåhjulingar är det en helt annan femma – där vikt och storlek är två avgörande parametrar.
Nu har det utbytbara batterikonsortiet expanderat, och har idag över 20 medlemmar, bland andra; Kawasaki, Kymco, Niu, Polaris och Samsung.
Först ut var Honda, KTM, Piaggio och Yamaha som i september 2021 skapande konsortiet Swappable Batteries Motorcycle Consortium (SBMC).
Tillverkarna gick samman för att förhindra att varje varumärke utvecklar sina egna batterier, och att var och en måste bygga sin egen infrastruktur för att möjliggöra utbyte av batterier, har tillverkare gått samman för att komma överens om en gemensam standard.
Syftet är att säkerställa driftskompatibiliteten hos utbytbara batterier för att underlätta deras tillämpning i produktionen och på så sätt påskynda utbyggnaden av elektriska tvåhjuliga fordon och utbytesinfrastrukturer.
Det finns många andra medlemmar, förutom motorcykel- och skotertillverkare, så som specialister på batterier eller laddningsgränssnitt.
I somras träffades medlemmarna i KTM Motohall i Mattighofen för att validera strategin och de operationer som kommer att genomföras. De tekniska specifikationerna för batterierna validerades, och SBMC kunde därmed påbörja prototypfasen.