STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Grazie Vale!

Valentino Vale Rossi har kört sitt sista MotoGP-race på banan i Vale-ncia. 

Dag 14 + månad 11 + år 21 ger siffran 46. De 46:e veckan på året.  

Han blev under hela helgen hyllad som den hjälte han är, 42-åringen från den lilla byn Tavullia vid Italiens östkust som har kört 26 GP-säsonger.

Rossis nio mästerskaps-hojar stod uppställda utanför depån, ett gigantiskt målat porträtt prydde en hög byggnad vid banan. Gula flaggor vajade över hela banan. Den brasilianske fotbollsspelaren Ronaldo som spelade i Rossis favoritlag Inter hälsade på inför loppet. Och, adepter från VR46- akademin tävlade i Rossi-hjälmar för att hedra The Doctor. Till och med Ducati-föraren Pecce Bagnaia, som kör med Suomy-hjälm.

Rossi kvalade in på en tionde plats och höll den placeringen in över mållinjen i sitt 436:e GP-race.

Rossis karriär började 1996 i klassen 125cc, nu Moto3, och han vann världsmästerskapet året därpå. Rossi flyttade upp till 250cc, nu Moto2, där han gjorde om bravaden och vann titeln andra året. Nästa steg var 500cc, nu MotoGP, och även där stod han som segrare efter sin andra säsong. 

Valentino Rossi kommer att bli ihågkommen som en av de största förarna i motorsporthistorien med sju MotoGP-titlar; 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2008 och 2009. Totalt i kungaklassen 89 vinster, 199 pallplatser, 55 pole positioner, 76 snabbaste varv och långt över 5 000 poäng totalt.

Men, de fantastiska siffrorna fångar inte den glädje, passion och entusiasm som kännetecknar Rossi under sin hela karriär. Han var en tuff och briljant åkare som alltid skämtade, även på egen bekostnad. Skrattet, humorn, busigheterna och lekfullheten vid sidan om banan kommer att lämna ett tomrum bland fans världen över, unga och gamla, team, förare och konkurrenter.

Team Suzuki Ecstar skrev på Twitter:

Legender föds inte, de skapas. Den här killen har förändrat synen på vår sport med sina nio världstitlar och trupper av lojala fans. Alltid spännande och tuff på banan och som har inspirerat generationer av förare! 

💛 Grazie Vale!

Inlägget säger allt om hur mycket respekt Valentino Rossi har, även bland konkurrenter. Och Suzukis inlägg är ett av miljoner på social medier sedan Vale i augusti meddelade att han kör sin sista MotoGP-säsong. 

Genom sin karriär hade han flera rivaler, framför allt med landsmannen Max Biaggi men även Sete Gibernau, Casey Stone, Jorge Lorenzo och Marc Marquez.

Trots all framgång har Rossi förklarat att när han ser tillbaka på sin karriär är det viktigaste han lärde sig hur man arbetar med andra, och att samarbete är en del av en större helhet. 

Rossi för sitt arv vidare 

Rossi kliver bort från sin roll som förare, men hans engagemang i Moto3, Moto2 och MotoGP fortsätter. Hans VR46-team och akademi för lovande unga förare för vidare Rossis arv inom motorcykelracing in i framtiden.

The Doctors mentorskap genom åren inkluderar stjärnor i MotoGP som Pecco Bagnaia, Franco Morbidelli och Luca Marini. Andra förare som har gått via VR46-akademin är Celestino Vietti, Marco Bezzecchi, Andrea Migno, Nicolò Bulega, Niccolò Antonelli, Romano Fenati, Dennis Foggia, Marco Bezzecchi, Lorenzo Baldassarri, Dennis Foggia och Stefano Manzi.

Här är VR46 uppställning inför 2022.

Moto3

Valentino Rossi har stärkt relationerna med Avinta och ställer upp med Avinta VR46 Riders Academy där förarna heter Matteo Bertelle och Elia Bartolini. De ersätter Carlos Tatay och Niccolò Antonelli.  

Moto2 

VR46 ställer upp med två team. Aramco VR46 Team där förarna heter Celestino Vietti och Niccolò Antonelli. Det andra teamet är Yamaha VR46 Master Camp Team, som i praktiken ersätter Petronas SRT. Förarna heter Manuel González och Keminth Kubo. 

MotoGP

Här kommer VR46 att samarbeta med Ducati fram till och med säsongen 2024. 

Förarna i Aramco Racing VR46 är Luca Marina, Rossis yngre halvbror, och Marco Bezzecchi som kommer från Moto2 och via VR46 Riders Academy. Bezzecchi nuvarande teamchef i Sky Racing, Pablo Nieto, följer med.

Rossi sätter sig bakom ratten

För egen del har Rossi öppnat dörren för bilracing under 2022, och att tävla i GT-racing. Där finns det tre möjliga mästerskap, som han ser det; World Endurance Championship, European Le Mans Series och International GT Challenge. 

Under den presskonferens Rossi höll i augusti där han meddelade sitt farväl till MotoGP sa han:

Vi måste bestämma oss, och även med vilken bil. Och jag måste också förstå min nivå och min hastighet. Jag skulle definitivt vilja tävla i LMP2 eller Hypercar, men där är nivån på förarna väldigt hög, så jag vet inte om jag är tillräckligt snabb. 

Garanterat är att vi kommer att få se Rossi på racingbanor i olika sammanhang framöver. 

Men, nu tackar vi för en unik och enastående karriär på två hjul och lycka till i framtiden. 

Grazie Vale!