EU-kommissionens förslag till en ny förordning för så kallade uttjänta fordon, ELV-förordningen, hotar såväl de med intresse för historiska eller ombyggda fordon och motorsport samt alla de som själva tar hand om sina äldre bruksfordon.
Nätverk på gemensam väg via Riksförbundet M Sverige uppmanade till en namninsamling under parollen: Skydda äganderätten – förbättra ELV-förslaget!
Namninsamlingen är öppen till den 31 december, och här kan du skriva på: https://response.questback.com/isa/qbv.dll/bylink?p=DaFHtDNEDUF7GIJIp66Q7NVfZUL7h7Lp8xp3YRE8-VCeQdGiiBWr5LpLIWsGJ83x0
Bakgrunden till förslaget är på flera sätt positiv skriver Riksförbundet M på sin hemsida. Med förordningen vill man öka återvinning och återanvändning av material inom fordonstillverkningen och utveckla den cirkulära ekonomin. Det ska göras genom att i högre utsträckning skrota fordon som bedöms som uttjänta. Men, förslagets definition av ett uttjänt fordon, eller delar från sådana, är så hård att det riskerar att göra det mycket svårt eller omöjligt att själv ta hand om sin bil – oavsett om det är ett entusiast-, tävlings eller äldre bruksfordon. Förslaget innebär även att fordon som bedöms som uttjänta i första hand ska skrotas.
Rätten till privat egendom är skyddad i både svensk grundlag och i EU:s stadgar. Ändå kan följden av en ny EU-förordning gällande så kallade ELV – End of Life Vehicles – bli att äldre, oförsäkrade och obesiktade fordon kan tvingas att lämnas in för skrotning. Förslaget riskerar också att göra det svårare att handla med delar från fordon.
Dagens lagstiftning säger redan att ett fordon inte får förvaras på ett miljöskadligt sätt, och inte användas i trafik om det inte är godkänt vid en kontrollbesiktning. Men vad som sker med fordonet i övrigt kan rimligen bara vara upp till ägaren – det är vad rätten till privat egendom handlar om.
Här kan du läsa mer om ELV på Motorhistoriska Riksförbundets hemsida: https://mhrf.se/huvuduppdraget/elv/