KTM har uppdaterat sitt flaggskepp med mer kapacitet, kraft och teknik. Den uppdaterade motorn har fått ett lyft i kapacitet från 1301 kubik till 1350, för en effekt på drygt 170 hästkrafter vid 9500 varv per minut och 145 newtonmeter vridmoment vid 8000 varv per minut.
För 2025 var det primära målet för den senaste versionen av LC8-motorn att öka motorns prestanda med ett större slagvolym och förbättra den totala effektiviteten med ny CAMSHIFT-teknik. Detta skapade även den idealiska lanseringsplattformen för ett helt nytt transmissionssystem. För att uppnå detta förstorades hålet från 108 till 110 millimeter, vilket ökade motorns slagvolym med 49 kubik. Dessutom är CAMSHIFT-tekniken integrerad i cylinderhuvudena, vilket möjliggör två separata insugningsventillyft beroende på varvtalsintervallet. Tillsammans med större, kortare spjällhus ger detta mer kraft och vridmoment i hela varvtalsområdet med förbättrat motorbeteende samt det möjliggör även effektivare förbränning och bränsleförbrukning för att uppfylla de senaste utsläppsbestämmelserna.
Som med tidigare generationer tillhandahålls ett brett utbud av justerbarhet via körlägena; sport, väg, komfort och regn. Den nya automatiserade manuella växellådan är exklusiv för denna modell, där föraren kan växla med fotspaken på traditionellt sätt eller via växlingspaddlar på styret. Går även att sätta den i helautomatiskt läge. Utrustad med en 8-tums pekskärm. Bland tillval finns den senaste versionen av KTM:s adaptiva farthållare som nu inkluderar bromsassistans, kollisionsvarning och avståndsvarning.