STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

MC-pendlare protesterar i Paris 

circulation entre files de voiture

Paris är en dyr stad att bo i så det finns gott om människor måste pendla från förorterna in till sina arbeten i staden. Paris ringväg används till ungefär 80 procent av just pendlare utifrån. De tvingas ta sina fordon eftersom de inte har samma tillgång till kollektivtrafik som invånare i huvudstaden. I en så överbelastad storstad kan man tycka att det vore förnuftigt att uppmuntra fler tvåhjuliga transporter.

RideApart skriver att borgmästaren i Paris har vidtagit den kontroversiella åtgärden att begränsa hastigheten på ringen runt staden till bara 50 kilometer i timmen. Även om den nya lagen inte uttryckligen säger att fildelning för tvåhjuliga fordon är förbjudet, blir det så i praktiken eftersom Frankrike för närvarande endast tillåter fildelning under mycket specifika förhållanden. En av dem är att hastighetsgränsen på vägar där det är tillåtet måste vara 75 kilometer i timmen, eller högre hastighet.

Det har lett till att motorcyklister i och runt den franska huvudstaden är missnöjda. Den franska Federation av Arga Motorcyklister (fransk förkortning: FFMC) samlar sina medlemmar för att göra något åt ​​saken. Reglerna för fildelning har tidigare förbjudits, för att senare tolereras efter påtryckningar.

FFMC samarbetar med Drivers Defense League (LDC) för att gemensamt bekämpa den nya lagen och försöka få borgmästaren och lagstiftarna att förstå innebörden av den nya lagen för pendlande motorcyklister. Och, söndagen den 20 oktober 2024 höll FFMC en officiell protestdemonstration mot den nya lagen, på Porte Dauphine-sidan av Avenue Foch i Paris.

Ett femårigt experiment i elva franska områden, som gör det möjligt för motorcyklister att filtrera mellan körfält med långsam eller vid köbildning avslutades söndagen den 31 januari 2021. Fildelning reglerades aldrig officiellt av fransk lag, men tolereras.