STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Välkommen Yamaha R9

Yamaha R9. Bild: Yamaha.

Yamahas R-serie har under de senaste tre årtiondena blivit synonymt med snabbhet, prestanda och stil, och lanseringen av en ny R-modell har alltid varit ett stort ögonblick för Yamaha, från avslöjandet av den ursprungliga R1 år 1998, följt av R6 ett år senare tillsammans med den legendariska YZF-R7, till förnyelsen av instegsmarknaden med R125 år 2008. 

År 2015 infördes MotoGP-nivåns elektronik i Supersport-segmentet med R1 och R1M, och 2021 tillförde den CP2-drivna R7 en helt ny dimension till Supersport-marknaden.

Nu är det dags att återigen omdefiniera Supersport-kategorin med det senaste, mycket efterlängtade tillskottet till den legendariska R-serien: R9.

Den här nya Supersport-generationen utgör början på ett nytt kapitel. Men R9:s identitet har fortfarande sitt ursprung i Yamahas racing‑DNA. Från racingutvecklad teknik till MotoGP-design, R9 är en produkt av Yamahas racing på allra högsta nivå.

R9 drivs av Yamahas prisbelönta 890 cc CP3 vätskekyld, 3-cylindrig, DOHC, 4-ventils-per-cylindrig motor med bränsleinsprutning. Cylinderdiametern och slaglängden på 78 x 62 mm samt ett kompressionsförhållande på 11,5:1 ger både utmärkt vridmoment och rikligt med kraft. När detta kombineras med den precisa kontrollen från Yamahas chipstyrda gasreglage (YCC-T) får du optimal prestanda både på banan och på vägen. Slutförhållandet, tändinställningen och bränslekartläggningen är alla optimerade för Supersport-prestanda, både på banan och på vägen. Det trecylindriga vrålet har blivit ett kännetecken för CP3 genom åren, och Yamahas ingenjörer har varit noga med att förstärka motorns känsloinjagande ljud.

Introduktionen av R9 kompletterar Supersport-kategorins uppgraderingsstege, som sträcker sig från instegsmodellen R125 till A2-kategorins R3, mellanviktsmodellen R7 och nu R9 inom vägkörningssegmentet. Samtidigt behåller de alltid betydelsefulla R1 GYTR, R1 RACE, R6 GYTR och R6 RACE sin plats i modellutbudet med sin höga prestanda, reserverade för banan.

R) finns i färgerna Icon Blue och Tech Black. Priset för R9 är 164 900 kronor.

Här kan du läsa mer: https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/motorcycles/supersport/pdp/r9-2025/?srsltid=AfmBOooH7AYYdzc-z4CfKZ2XBoSo5IhcpR-mqlSCN1wNgWZ6KsKD31Ee