STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

CFMotos patent för säkerhetsbälten på MC

CFMoto 1250 TR-G. Bild: CFMoto.

Den kinesiska MC-tillverkaren CFMoto har ansökt om patent på ett system som håller föraren kvar på motorcykeln i vissa situationer genom att integrera säkerhetsbälten på motorcyklar. Det skriver www.motorcycle.news.

Tanken är att absorbera energin vid frontalkollisioner och stabilisera föraren vid plötslig inbromsning, medan sidokrafter gör att säkerhetsanordningen löser sig automatiskt.

Idén med säkerhetsbälten på motorcyklar väcker dock många frågor och möts inte utan kritik. Ett av huvudargumenten mot dessa system är att det i händelse av en olycka ofta är säkrare att kopplas loss från motorcykeln snarare än att sitta fast vid den. Risken att hamna under hojen, eller släpas över asfalten, är stor. Dessutom kan utrustning som lösa skosnören eller flaxande kläder fastna i säkerhetsmekanismerna och orsaka ytterligare skador. Eller, vad händer om smuts eller skräp blockerar fjädermekanismerna? Eller om bältena deformeras vid en kollision och spänner fast föraren?

CFMotos föreslagna system kräver omfattande testning och vidareutveckling för att säkerställa att de erbjuder fler fördelar än risker.

CFMoto har tre varianter på system:

Variant 1: Sidostänger

Denna variant har robusta stänger som löper från tanken till sätet på varje sida av föraren. Stängerna är fästa vid gångjärn och öppnas när en lätt sidokraft appliceras, men förblir stängda när vertikala krafter, såsom de som uppstår vid abrupt inbromsning, appliceras. Detta system liknar säkerhetsstängerna på berg-och dalbanor.

Variant 2: Vridbyglar

Stänger som fästs bakom föraren och svängs framåt för att stänga framför föraren. Denna design tillåter en större öppning för montering och demontering och öppnas även vid sidokrafter, men förblir stängd vid frontalkollisioner.

Variant 3: Höftbälte

Denna variant använder ett tygbälte som placeras runt förarens midja. Bältet är fäst i en kort stolpe bakom förarsätet, som frigörs vid sidokrafter. Vid frontalkollisioner förblir dock bältet stängt och säkrar föraren.

CFMoto har demonstrerat dessa säkerhetssystem på sin 1250 TR-G touring-motorcykel, som för närvarande endast är tillgänglig i Kina. Motorcykeln är redan utrustad med en mängd högteknologiska funktioner och är idealisk för implementering av ett radarstött bromssystem. I kombination med en främre radar kunde motorcykeln automatiskt använda hela bromskraften vid en förestående kollision och stabilisera föraren under hela bromsfasen.