BMW Motorrad presenterade förra veckan sitt Automated Shift Assist-system i München. Automated Shift Assist (ASA) ser ut att fungera tillsammans med det tyska märkets konventionella växellådsmodeller och sägs enligt tillverkaren ”förenkla din körning”. Systemet använder en automatiserad koppling och växlingsmekanism, utan att offra den känslomässigt viktiga dynamiken i växlingen, enligt BMW.
ASA-systemet använder två växlingslägen, M och D. I M-lägen flyttar föraren fortfarande växelspaken och bestämmer när de vill att motorcykeln ska växla antingen upp eller ner. D-läget innebär att upp- och nedväxlingarna väljs automatiskt av växellådans elektriska styrenhet.
En av fördelarna med systemet, enligt BMW, är en minskning av ”stöten” vid växling när föraren växlar upp konventionellt med en motorcykel utrustad med quickshifter. Något BMW menar kommer att bidra till att minska risken för hjälm-kontakt mellan förare och passagerare. Det är inte bekräftat vilka motorcyklar som utrustas med systemet.
Här kan du läsa mer om ASA: https://www.bmwmotorcycles.com/en/engineering/automated-shift-assistant.html