Triumph Motorcycles har avslöjat nya funktioner och förbättringar för sin Tiger 1200-familj för 2024. Uppdateringarna inkluderar ytterligare förbättringar av 1160 kubik trippelmotorn, förbättrad komfort och ergonomi, förbättrad markfrigång vid kurvtagning, minskad sitthöjd med Active Preload Reduction och distinkta nya färger.
Kunderna kommer att kunna känna den ökade mjukheten när de accelererar eller bromsar, särskilt vid låga hastigheter. En uppdaterad kopplingsdesign kommer också att innebära att förare upplever ett mjukare engagemang när de växlar till första växeln. Det dämpade styret från Explorer-modellerna har också introducerats till GT Pro och Rally Pro, vilket ger en mjukare körning med ökad spegelsynlighet. Förarsätet har designats om med en plattare profil som ger mer utrymme för föraren vilket kommer att hjälpa till att minska tröttheten på längre turer.
Tillbehöret lågt säte, som minskar positionen med 20 millimeter för att ge en lägsta sitthöjd på 830 millimeter på GT Pro och 855 millimeter på Rally Pro, har också designats för att vara betydligt bekvämare. En längre kopplingsspak har också introducerats, vilket ger ökat utrymme för förarnas fingrar vilket ger ytterligare komfort.
Triumph har även ökat markfrigången i kurvorna för modellerna Tiger 1200 GT Pro och GT Explorer genom att lyfta fotpinnarnas positioner och flytta dem närmare hojen.
Tiger 1200 finns nu i fyra varianter, med nya färger för 2024. Tiger 1200 GT Pro och GT Explorer kommer i Carnival Red och tidigare färgen Snowdonia Whiteand Sapphire Black. Tiger 1200 Rally Pro och Rally Explorer finns i nya Matt Sandstorm- och Jet Black-alternativ såväl som i Matt Khaki.