Den första Kawasaki-vätemotorcykeln visades upp i samband med ett event i Japan, där motorcykeln antagit en distinkt ny färg, Kawasaki-grön.
Redan förra året visade tillverkaren upp några animeringar utifrån en 3D-modell av en prototyp, som går under namnet Kawasaki Ninja H2 HySE och är baserad på Kawasaki Ninja H2 SX sporttourer. HySE står för Hydrogen Small Mobility and Engine.
Det verkar fortfarande vara en bit kvar innan hojen kommer ut på marknaden, det finns inga specifikationer eller uppgifter om förbrukning och räckvidd.
Kawasaki Ninja H2 HySE är den första motorcykeln som drivs av vätgas från de fyra stora japanska tillverkarna; Honda, Yamaha, Suzuki och Kawasaki. Samtliga är samarbetspartners i HySE-projektet.
Även den japanska biltillverkaren Toyota är en partner i vätgasprojektet. På fyra hjul kommer HySE-X1 att tävla i Dakar Rallyt, en buggy som är baserad på ett chassi byggt av HySE-partnerföretaget Overdrive Racing (Belgien) med en modifierad layout för att rymma en vätgasbränsletank och bränsleförsörjningssystem. HySE-X1 drivs av den vätgasdrivna motorn för motorcyklar.
Kawasaki och Yamaha har också arbetat med Toyota med en vätgasdriven Toyota Corolla vid Fuji 24 Hour Endurance Race.